Jak připravit motocykl na sezonu ? poradíme Vám

Také už někdy cítíte jaro ve vzduchu? Vždyť zima nebyla nic moc a pěkné dny jako stvořené pro první vyjížďku na sebe nedají dlouho čekat. Proto se vyplatí motocykl dobře připravit, abyste mohli okamžitě vyrazit. Každý správný motorkář svůj stroj zazimuje, ale ne každý k tomu má vytápěnou garáž. Jsou i motorkáři, kteří po sezoně motocykl rozeberou do šroubků, aby se měli v zimě čím bavit. My se ale zaměříme na „běžného“ motorkáře, který alespoň vyndal akumulátor a umístil ho na suchém a relativně teplém místě, případně ho zapojil do nabíječky na udržovací režim. Určitě jste také nezapomněli svůj stroj vyčistit, promazat, doplnit nádrž palivem, a postavit ho na stojany, abyste nezatěžovali pneumatiky. To je to základní, co pro svou „kobylku“ můžete na zimu udělat. Pak už můžete parkovat kdekoliv, třeba i venku pod plachtou. To motocyklu neuškodí.

Sami nebo odborný servis? Pokud se v motocyklu rádi „hrabete“, přípravu na sezonu zvládnete sami. Někdy se ale vyplatí tuto činnost svěřit odbornému servisu, zvlášť když je váš motocykl ještě v záruce. Může se stát, že nějaký díl nedopatřením poškodíte, a záruka vám propadne. Ale pokud se chystáte do servisu, tak si uvědomte, že podobný nápad měly desítky motorkářů ve vašem okolí a rázem se dostanete do pořadníku. Proto platí – do servisu raději dříve než později.

Pneumatiky musí být bez prasklin Pneumatiky si po zimě pořádně prohlédněte, zda se někde neobjevily praskliny. Pokud jich je víc, raději si kupte novou. Když vám pneumatika praskne při stokilometrové rychlosti, zaručeně způsobí vážnou havárii. To není jako v autě, kde máte další tři kola. V případě, že je pneumatika v pořádku, doplňte tlak. Před vyjížďkou znovu, protože tlak je nutný přizpůsobit podle toho, zda pojedete sám nebo se spolujezdcem. Požadované hodnoty najdete v příručce pro vás stroj.

Motor, olej a filtry Zkontrolujte, kdy jste naposledy měnili v motoru olej a olejový filtr. Přestože jste nenajezdili potřebný počet kilometrů pro výměnu, olej je nutné měnit každý rok, protože i když nejezdíte, tak olej stárne a zhoršují se jeho vlastnosti. Dodržte hladinu v předepsaných mezích, rozhodně do motoru nelijte více oleje. Nezapomeňte zkontrolovat svíčky, případně je vyměňte, prověřte také kabely ke svíčkám a konektory, aby byly čisté. Zkontrolujte také vzduchový filtr, protože pokud je zanesený, snižuje výkon motoru. V případě, že jste překročili interval výměny, filtr vyměňte. Kontrola sekundárního převodu Nejčastější variantou sekundárního převodu je ozubený řetěz, ale také se využívá kardan nebo ozubený řemen. Kardan ani ozubený řemen nepotřebují náročnou údržbu, u kardanu zkontrolujte hladinu oleje, případně ho vyměňte. U převodu pomocí řetězu je třeba zkontrolovat obě řetězová kola, zda ozubení vyhovuje normě. Pak musíte nastavit správnou vůli řetězu, důkladně ho vyčistit od nečistot a promazat.

Dostatek provozních kapalin Kromě oleje zkontrolujte chladicí (u motorů chlazených vodou) a brzdovou kapalinu, případně kapalinu u hydraulické spojky. To není nijak náročná činnost, protože nádobky mají kontrolní okénka, jimiž množství kapaliny vidíte. Navíc nádrž na chladicí kapalinu je většinou z průhledného materiálu. Pokud kapalina přesáhla dobu své životnosti, vyměňte ji, případně stávající kapalinu doplňte. Používejte pouze náplně, které doporučuje výrobce.

Na brzdy musí být spolehnutí Před sezonou zkontrolujte také stav vašich brzdových destiček. Aby byly účinné, musí mít dostatečnou funkční vrstvu. Poté vyzkoušejte jejich funkci a zkontrolujte, zda brzdová kapalina někde neuniká, nebo zda brzdy nepotřebují odvzdušnit.

Spoje musí držet Možná, že se to zdá zbytečné, ale po delší době odstávky je nutné zkontrolovat všechny důležité spoje – zajištění přední i zadní osy, uchycení brzd, řídítek a stupaček. Spoje uvolňují vibrace zejména u jednoválcových a dvouválcových strojů, takže si ani nevšimnete a šrouby se časem povolí. Pokud jsou povolené, dotáhněte je. Pro jistotu je můžete zajistit tekutou závlačkou.

Karosérie, pryžové, plastové a kožené díly Ošetřete doporučenými přípravky povrchy jednotlivých dílů. Nejenže váš stroj bude vždy dobře vypadat, ale prodloužíte jejich životnost.

Kontrola těsně před jízdou Vložte do motocyklu akumulátor, nastartujte, abyste dosáhli provozní teploty.  Pak se přesvědčte, že všechny hadice, těsnění a spoje jsou opravdu těsné a nikde žádná tekutina neuniká. Pokud máte přídavný chladicí ventilátor, chvíli si počkejte, zda opravdu sepne.  Zkontrolujte funkčnost všech světel. Ověřte, zda jde hýbat se zrcátky, případně je dotáhněte, pokud jsou moc volné.

A ještě něco… Pokud je ještě zimní období, ale vy už to nemůžete vydržet, uvědomte si, že na silnicích jsou ještě zbytky posypového materiálu. V zatáčkách by mohl být nebezpečný. Také silnice nejsou dostatečně prohřáté a pneumatiky nebudou mít odpovídající přilnavost. Hned neriskujte, automobilisté si v zimě odvykli vídat motorkáře, tak je na to musíte připravit. Sledujte provoz kolem sebe. Teď konečně můžete vyrazit. Přejeme pěkný zážitek a  mnoho ujetých km bez nehody Náhradní díly na motocykly: http://www.motocentrum-nahradnidily.cz/

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Jméno *
Email *
www

Solve : *
17 × 22 =